Как получавам плащанията в Etsy и колко ще ми струва?

Някои от най-често срещаните въпроси на работилниците ни Първи стъпки в Etsy са „Как да приемам плащания, как да изпратя и трябва ли да регистрирам Etsy магазина си в НАП?“ Така решихме да направим серия от 3 статии, озаглавени „Първи стъпки в Etsy“, с които да обобщим какво е необходимо да се направи.

Как получавам плащанията в Etsy и колко ще ми струва?

1. Какво ми е необходимо?

Etsy се стреми да направи платформата изключително лесна за работа и достъпна за автори, така че за да получавате плащания при продажби са ви необходими единствено:

  • Банкова сметка в евро – всички постъпления от продажби в Etsy ще получите по банковата си сметка. Etsy ще ви изпраща само банкови преводи в евро, така че за да избегнете превалутиране, препоръчваме сметката ви да бъде в евро. Също така можете да изберете банка, която няма банкови такси за входящи преводи от чужбина. Повечето магазини в Etsy използват Първа инвестиционна банка, при която няма банкови такси за преводи до 500 евро.
  • Дебитна карта – с нея ще извършвате плащания към Etsy в началото, но само когато приходите ви от продажби не могат да покрият Etsy таксите за публикуване на продукти и/или реклама. Плащанията от тази карта ще бъдат предимно през първите месеци, така че е добре да имате известна наличност по нея, когато започвате.

2. Как се случват разплащанията с клиенти и кога ще получа парите си?

Платежната система на Etsy е улеснена, така че да имате достъп до приходите си по всяко време. От клиента до вашата банкова сметка приходите от една продажба минават през няколко стъпки:

  • ПЛАЩАНЕ: Системата на Etsy автоматично показва цените във валутата, която клиентът предпочита – долари, евро, паунди или друга регионална валута. Като първа стъпка, клиентът прави плащане в системата на Etsy, като превежда общата сума на покупката, включително стойността на продукта + стойността за доставка (shipping cost).
  • ETSY СМЕТКА: Всеки Etsy магазин разполага с Etsy сметка, където се събират парите от всички продажби в магазина. България е в ЕС и по подразбиране сметките на всички магазини са в евро. Щом клиентът направи плащане в магазина ти, парите постъпват по твоята Etsy сметка, автоматично преизчислени в евро. Така се формира балансът на Etsy сметката ти – всички налични пари от направени продажби, които все още не са изпратени към банковата ти сметка.
  • ТАКСИ: Всички такси за платформата, за обработка на плащането и препубликуване на продадения продукт се приспадат автоматично в момента на превода. Също така всички дължими суми за реклама или обновяване на други продукти също се приспадат автоматично от твоята Etsy сметка, така че да не ти се трупа задължение към Etsy в края на месеца.
  • ПРЕВОД КЪМ БАНКОВА СМЕТКА: Можеш да наредиш парите от Etsy сметката ти да дойдат по банковата ти сметка във всеки един момент. Също така можеш да настроиш Etsy да ти ги изпраща регулярно през определен период от време, например 1-2 седмици, за да не се занимаваш всеки път. Парите от направените продажби са достъпни за превод към банковата ти сметка един ден след продажбата. След превода към твоята банка Etsy сметката ти се нулира. Обикновено преводът от Etsy към българска банка отнема 1 до 3 работни дни.

СЪВЕТ: Някои банки удържат такси за входящи валутни преводи. Валутните сметки в Първа инвестиционна банка нямат такива такси за транзакции до 500 евро.

3. Какви такси удържат Etsy?

Etsy удържат следните такси при продажба на продукт. Пълната разбивка можеш да откриеш и тук – https://etsy.me/2XjNZre

  • Etsy такса за използване на платформата – 5% от сумата при осъществена продажба
  • Такса за обработване на плащане през системата Etsy Payments – 4% от сумата при осъществена продажба + 0.30 евро – всичко за тази такса тук: https://etsy.me/2DmJFzQ.
  • Такса за подновяване на продукт – $0.20 за всека продаден продукт.
  • Върху всички такси се начислява 20% ДДС в случай, че не посочиш своя ДДС номер в системата на Etsy.

СЪВЕТ: Добре е да имаш предвид следното, когато формираш цената на продуктите си:

  • ако имаш ДДС номер, общо таксите на Etsy са 9% + 0.3 евро от всяка продажба
  • ако нямаш ДДС номер, общо таксите на Etsy са 10.8% + 0.36 евро от всяка продажба

Такси, необвързани с продажба на продукт:

  • Публикуване и подновяване на листинги – когато публикуваш листинг с твой продукт, това ти струва $0.20. Ако продуктът не се продаде в следващите 4 месеца, той се подновява автоматично (ако си го настроил по този начин) или ръчно. При ръчно подновяване също заплащаш тази сума. За публикуване на 50 продукта това прави общо $10 в началото.
  • Реклама (promoted listings) – ако решиш да рекламираш листингите си в Etsy, можеш да зададеш дневен бюджет за реклама. Съответната сума ти се удържа всеки ден от Etsy сметката ти. Стандартен дневен бюджет за тест е между $3 и $5 на ден или $90 – $150 месечно.
  • Etsy Plus – Etsy предлага абонаментен пакет, който ти дава повече възможности да управляваш външния вид на магазина плюс бонус 15 кредита за подновяване на листинги (на обща стойност $3) и $5 за реклама. Цената на пакета е $10 на месец и срещу тях получаваш директни бонуси на стойност $8. Можеш да разгледаш повече тук: https://etsy.me/2Irwwd6
  • Отново и тук върху всички такси се начислява 20% ДДС в случай, че не посочиш своя ДДС номер в системата на Etsy.

СЪВЕТ: Можеш да стартираш своя Etsy магазин с не повече от $5 до $10. След като оптимизираш добре магазина си, можеш да инвестираш от $50 до $150 в реклама, за да провериш дали ще има ефект.

4. Как да осчетоводя продажбите си в Etsy?

Според политиките на Etsy всеки търговец е длъжен да спазва местните закони за осчетоводяване на приходите си. В тази връзка най-добре е да се консултираш със счетоводител, който да ти обясни подробно какви са вариантите за теб.

Ето няколко насоки относно декларирането на приходите ти от Etsy:

  • Можеш да започнеш, като декларираш приходите си като физическо лице, подавайки годишна данъчна декларация. Тази декларация се подава често и е стандартна практика. Подава се при получаване на пари от наем, наследство, приходи по граждански договор и др. Всеки счетоводител може да ти съдейства за изготвянето на декларацията.
  • Следващата стъпка е да регистрираш своя фирма. Повечето автори регистрират фирма, след като се убедят в потенциала на Etsy и решат, че искат да развиват своя бизнес с творчески продукти през следващите няколко години. Ако работиш сам, можеш да регистрираш Еднолично дружество с ограничена отговорност (ЕООД) или ако сте повече хора, можете да регистрирате Дружество с ограничена отговорност (ООД).

СЪВЕТ: Подробно описание на процеса по регистрация на фирма можеш да откриеш тук: https://pravatami.bg/2780 Когато решиш, че е дошъл подходящият момент, целият процес може да ти струва около 190 лв. с услугата и всички такси: https://www.advokatami.bg/registracia-na-firma

Друг често срещан въпрос след отварянето на фирма е „Необходима ли ми е регистрация по ДДС?“ Тук има два аспекта:

  • За да осчетоводиш таксите на Etsy като разход на фирмата си, трябва да си регистриран с т.нар. „частична“ регистрация по ДДС по чл. 97а от [F1] ЗДДС. Тази регистрация би ти дала възможност да отчиташ като разходи фактури от чуждестранни фирми, като напр. Etsy, Facebook и др. В този случай отпадат допълнителните 20% ДДС върху Etsy таксите.
  • Стандартна регистрация по ДДС става необходима едва след като реализираш общо 50,000 лв. приходи за период от 12 последователни месеца (например от март 2019 до март 2020 г.).

Това са основните неща, които трябва да знаеш, преди да започнеш да продаваш в Etsy. Имай предвид, че условията на платформата са едни от най-изгодните в сравнение с други сайтове за продажба и реклама на творчески продукти. Обръщаме внимание и на удобството да получаваш по сметката си парите за продукта, преди дори да си го изпратил.

Оставаме на разположение за допълнителни въпроси.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *